Cursus 'bouwrecht voor inkopers'
Ben je inkoper of projectleider en heb je regelmatig te maken met aanbestedingen? Volg dan onze cursus ‘Bouwrecht voor inkopers’. De cursus bestaat uit 5 dagdelen. De eerstvolgende bijeenkomst op 1 december a.s. wordt digitaal aangeboden via MS Teams.
Omschrijving
Het doel is om inkopers en projectleiders te informeren over het bouwrecht en in de bouw veel toegepaste voorwaarden. Na het volgen van de cursus zijn zij in staat om hun kennis van het bouwrecht in te zetten bij het vormgeven van de aanbesteding en het beantwoorden van de vragen in de nota van inlichtingen. Daarbij zal tevens aandacht worden besteed aan tegenstrijdigheden tussen het aanbestedingsrecht en het bouwrecht.
Werkwijze
Op voorhand ontvangen deelnemers één of meer vragen, zodat zij zich alvast kunnen verdiepen in de materie. Tijdens de cursus komen de relevante onderwerpen aan de orde en worden de antwoorden op de vragen besproken.
Doelgroep
Inkopers en projectleiders van opdrachten voor werken.
Sprekers
Marianne ten Feld-Sprik, advocaat Bouw- en Aanbestedingsrecht
Robert de Vries, advocaat Bouwrecht
Marlies Knook, advocaat Bouw- en Huurrecht
Laurens Vermeulen, advocaat Bouw- en Aanbestedingsrecht
Periode en duur
De cursus vindt plaats op dinsdag 4 februari, dinsdag 10 maart, dinsdag 6 oktober (9.15 tot 13.15 uur, incl. lunch), dinsdag 3 november en dinsdag 1 december.
Locatie
De bijeenkomst vindt plaats in de Grolsch Veste, Colosseum 65 te Enschede, met inachtneming van de RIVM-richtlijnen. We houden dus 1,5 meter afstand, we schudden geen handen en desinfecterende handgel is aanwezig. Mocht je verkouden zijn, niezen, hoesten, keelpijn of koorts hebben, dan blijf je thuis.
Kosten
De kosten bedragen € 1.300,- excl. BTW voor de gehele cursus, incl. cursusmateriaal.
Programma
Dinsdag 4 februari: Dagdeel 1 – Aandachtspunten bij het aanbesteden van opdrachten voor werken
- Wat is een opdracht voor werken?
- Hoe moet je een opdracht voor werken aanbesteden?
- ARW 2016
- Beroep op derden
- Wezenlijke wijziging versus meerwerk
Dinsdag 10 maart: Dagdeel 2 – Bestekssystematieken en introductie van relevante thema’s
- Bestekssystematieken
- Relevante bepalingen in standaard RAW Bepalingen
- Bespreking thema’s binnen het bouwproces in vogelvlucht:
- Aanvang en uitvoeringsduur (planning)
- Vergunningen
- Bodemaspecten
- Meer- en minderwerk
- Ontwerpaansprakelijkheid
- Onderaanneming
- Zekerheidsstelling
- Verzekeringen
- Oplevering
- Vertraging en termijnverlenging
- Onderhoudstermijn
- Aansprakelijkheid tijdens de bouw
- Aansprakelijkheid na oplevering
- Garanties
- Ontbinding/beëindiging
Dinsdag 6 oktober (9.15 – 13.15 uur, incl. lunch): Dagdeel 3 – Aanbesteden van geïntegreerde contracten en behandeling RAW-systematiek - deze bijeenkomst wordt digitaal aangeboden.
- Kenmerken geïntegreerd contract
- Hoofdlijnen UAV-GC (uitwerking thema’s in het bouwproces binnen de UAV)
- Afwijkingen van de UAV-GC
- Wijzigingen in de nieuwe UAV-GC
- Waar moet je op letten?
- Tijdens deze bijeenkomst behandelen wij alsnog de RAW-systematiek.
Dinsdag 3 november (9.15 – 12.15 uur): Dagdeel 5 – Aanbesteden van adviesovereenkomsten - deze bijeenkomst wordt digitaal aangeboden.
- Kenmerken adviesovereenkomst
- Aanbesteden van een adviesovereenkomst
- DNR 2011
- Afwijkingen van de DNR 2011
- Waar moet je op letten?
Dinsdag 1 december (9.15 – 12.15 uur): Dagdeel 4 – Aanbesteden van traditionele contracten
- Kenmerken traditioneel contract
- Hoofdlijnen UAV 2012 (uitwerking thema’s in het bouwproces binnen de UAV)
- Afwijkingen van de UAV 2012
- Waar moet je op letten?